SELAMAT DATANG KE BLOG KESUSASTERAAN MELAYU DALAM PEMBINAAN MODAL INSAN,KUMPULAN MATAHARI


Harga Sebuah Lukisan

(KOMSAS TINGKATAN 3)

Pengarang cerpen: Baharuddin A. Manan
Sumber rujukan: Antologi Harga Sebuah Lukisan (muka surat 79-89)



Sinopsis
Kamal Hijaz memasuki pertandingan melukis bersama rakan sekelas, Maryati. Pada hari pertandingan, Maryati membuat helah menyebabkan Kamal meninggalkan beg dan peralatan melukis untuk membasuh bekas makanan di kantin. Kesempatan itu digunakan oleh Maryati untuk menukar kertas lukisan Kamal menjadi kertas lukisan berlilin. Akibatnya, hasrat Kamal untuk melukis pemandangan tidak berjaya. Setelah setengah jam, Kamal meminta bantuan pengawas pertandingan untuk menukar kertas lukisan. Kamal menukar tajuk lukisan kepada pertarungan antara Hang Tuah dengan Hang Jebat. Walaupun dikhianati dan kesuntukan masa, Kamal berjaya juga menyudahkan lukisan berkenaan dengan sempurna. Kamal tetap memperoleh gelaran juara, manakal Maryati di tempat kedua. Semasa perhimpunan, Kamal diberi kesempatan untuk membaca sajak yang menjadi justifikasi lukisannya. Maryati berasa dia disindir, walhal Kamal tidak tahu apa-apa. Maryati berjumpa Kamal untuk memohon maaf, dan Kamal dengan hati yang terbuka memaafkan Maryati tanpa syarat.

Nilai
1)      Kebijaksanaan
 Kebijaksanaan dalam menghadapi cabaran  contohnya dalam cerpen tersebut Kamal Hijaz tidak buntu apabila lukisan awal tidak menjadi. Dia tetap berfikir dengan tenang dan bijak mengawal emosi. Di sini kita dapat melihat bahawa, untuk menjadi seorang pelajar yang berdaya saing, kebijaksanaan haruslah digunakan dengan sebaik mungkin.

2)      Kecekapan
Kecekapan dalam pekerjaan contohnya  Kamal Hijaz dapat menyiapkan lukisan dalam baki masa yang terhad. Dia memanfaat masa yang ada dengan betul-betul. Di sini kita dapat lihat bahawa kecekapan dalam melakukan sesuatu perkara sangat penting kerana sebagai seorang pelajar kita haruslah cekap melaksanakan sesuatu pekerjaan itu dengan baik.       
   
3)      Kemaafan
Kemaafan terhadap perbuatan buruk  contohnya dalam cerpen ini Kamal Hijaz memaafkan tindakan sabotaj Maryati terhadapnya. Dia tetap memaafkan meskipun dia di sabotaj oleh Maryanti. Ini menunjukkan bahawa, kita sebagai pelajar haruslah mempunyai sifat maaf dalam diri sendiri supaya kita dapat menjadi insane yang pemaaf dan sentiasa disukai oleh semua orang.

Soalan:
1.      Apakah yang dilakukan oleh Maryanti terhadap Kamal Hijaz?
2.      Apakah tindakan yang dilakukan oleh Kamal Hijaz setelah dia tidak berjaya melukis pemandangan di atas lukisannya?
3.      Nyatakan nilai-nilai murni yang terkandung dalam cerpen ini.
4.      Berikan tiga pengajaran yang dapat diperolehi melalui cerpen tersebut?







Mencari Nafas Baru

(KOMSAS TINGKATAN 3)

Pengarang cerpen: Ayusari MJ
Sumber rujukan:  Antologi Harga Remaja ( muka surat 102-106)




Sinopsis

Walaupun kenangan bersama Milah dan Kampung Chat masih melekat dalam fikiran Cikgu Ana, dia tidak mahu kenangan itu menyebabkan perasaannya menjadi lemah. Maka, dia mengambil keputusan memohon bertukar ke kampung halamannya dan telah diluluskan. Walaupun telah meninggalkan Kampung Chat, kenangan Ana masih di sana dan dia berharap agar tugasnya diteruskan oleh guru yang lain pula.

Ana sudah jatuh hati dengan Kampung Chat sejak melaksanakan penyelidikan sastera rakyat, dan hasrat untuk bertugas di situ termakbul. Ana ialah guru tingkatan Milah. Walaupun agak pendiam, Milah memiliki daya tarikan tersendiri sebagai murid yang lincah. Setiap hujung minggu, Cikgu Ana akan ke rumah Milah menaiki bot bersama Milah. Cikgu Ana bahagia dapat membantu ibu Milah berniaga runcit. Cikgu Ana membantu murid tidak kira masa dan mengalu-alukan murid belajar di rumah guru yang dihuninya. Pencapaian akademik dan kokurikulum SMK Kampung Chat mula menunjukkan peningkatan.

Apabila 3 hari berturut-turut Milah tidak hadir ke sekolah, Cikgu Ana segera menumpang bot untuk menjenguk Milah yang dikatakan demam. Milah pucat lesi, lesu dan gusinya sering berdarah, manakal lengannya lebam. Rawatan kampung tidak berkesan, lalu ayah Milah bersetuju ke hospital. Dr. Izah mengesahkan Milah menghidap leukimia. Pelbagai ujian dan suntikan dilakukan bagi memastikan tahap penyakit, terutama jika melarat ke sistem urat saraf dan otak. Cikgu Ana tahu bahawa ayah Milah menderita walaupun pada zahirnya nampak tenang, manakala ibu Milah harus berada di rumah.

Rawatan kemoterapi selama 6 minggu gagal memulihkan Milah. Pilihan yang ada bagi menyelamatkan Milah daripada serangan barah darah itu ialah pemindahan tulang sum-sum. Kebetulan tulang sum-sum Cikgu Anan sesuai, tetapi takdir menentukan bahawa hal itu tidak sempat dilakukan. Walaupun terkilan,Cikgu Ana tetap pasrah (berserah / reda) dengan ketentuan Ilahi yang sudah pasti ada hikmah (blessing in disguise) di sebaliknya. Ana meninggalkan Kampung Chat dengan sayu dengan diiringi oleh laungan azan oleh tuan imam.


Nilai

1)      Kegigihan / kecekalan
Cikgu Ana sentiasa cekal dan gigih dalam mengajar anak-anak didiknya dan member ilmu yang berguna. Walaupun pelbagai cabaran yang harus ditempuhi oleh Cikgu Ana, dia tetap gigih melaksanakan tugasnya dengan baik. Ini menunjukkan bahawa sebagai guru kita haruslah memberi contoh teladan yang baik kepada para pelajar supaya dapat member semangat kepada mereka dalam menjadi pelajar yang baik.

2)      Kemesraan
Kemesraan antara guru dan pelajar dapat dilihat antara Cikgu Ana dan Milah. Mereka begitu mesra antara satu sama lain dan hubungan ini berjalan dengan baik. Cikgu Ana memberi dorongan kepada Milah dalam pelajaran. Ini menunjukkan bahawa kemesraan antara pelajar dan guru sangat penting supaya kita dapat mengetahui masalah pelajar kita dengan menjaga hak masing-masing.

3)      Kepekaan
Dalam hidup bermasyarakat kita haruslah peka terhadap antara satu sama lain. Kita sebagai guru haruslah prihatin terhadap anak murid kita iaitu dengan mengambil berat masalah mereka contohnya Cikgu Ana yang  begitu peka dengan keadaan Milah. Oleh itu, sebagai seorang guru kita haruslah sentiasa prihatin dengan keadaan sekeliling supaya masalah pelajar dapat diselesaikan dengan baik.

4)      Kepasrahan
Pasrah terhadap sesuatu perkara dan menerimanya dengan tabah adalah sangat penting dalam menjalani kehidupan seharian kita. Apa yang terjadi ada hikmahnya contohnya Cikgu Ana yang menerima kehendak Qadak dan Qadar atas pemergian Milah. Ini dapat dijadikan sebagai pengajaran kepada kita dan pelajar supaya menerima sesuatu perkara itu dengan ikhlas.

Soalan

1)      Apakah penyakit yang dialami oleh Milah?
2)      Mengapakah Cikgu Ana bertukar sekolah?
3)      Apakah yang terjadi pada Milah pada akhirnya?
4)      Nyatakan beberapa nilai murni yang terkandung dalam cerpen ini.
5)      Berikan dua pengajaran melalui cerpen ini.