SELAMAT DATANG KE BLOG KESUSASTERAAN MELAYU DALAM PEMBINAAN MODAL INSAN,KUMPULAN MATAHARI
Kasut Kelopak Jantung
GHAZALI LATEH
(CERPEN TINGKATAN 1)

SINOPSIS

Cerpen ‘Kasut Kelopak Jantung’ mengisahkan tentang ketegasan seorang guru, iaitu Cikgu Harun dalam usaha mendisiplinkan para pelajarnya. Kisahnya bermula apabila Cikgu Harun menerima sebuah bungkusan hadiah ketika balik dari surau pada malam itu. Hadiah seperti itu sudah sering diterimanya menjelang 16 Mei. Hadiah itu sebenarnya telah membuatkan Cikgu Harun mengimbas kembali kenangannya bergelar pendidik di kawasan pedalaman tiga puluh tahun yang lalu. Ketika Cikgu Harun mengajar di kelas darjah tiga, beliau pernah menanyakan Ahmad sama ada beliau sudah membeli kasut sekolah atau belum. Pertanyaan yang sama juga diulangi saban minggu. Ahmad bukan sengaja tidak mahu membeli, namun dia sebenarnya tidak mampu untuk membeli sepasang kasut. Cikgu Harun yang tidak memahami keadaan Ahmad terus-menerus mendesak Ahmad. Sikap Ahmad yang pada fikiran Cikgu Harun sengaja tidak mahu membeli kasut telah menimbulkan kemarahan sehinggakan masuk minggu ketiga persekolahan pun Ahmad masih belum membelinya.

          Pada suatu hari, ketika aktiviti senaman dijalankan, Ahmad didenda memakai kasut yang diperbuat daripada kelopak jantung pisang kerana Ahmad tidak berpakaian lengkap seperti murid-murid lain. Peristiwa itu telah menyebabkan Ahmad berasa malu dan terus ponteng sekolah hampir seminggu lamanya. Cikgu Harun terpaksa ke rumah Ahmad untuk mengetahui sebab Ahmad tidak datang ke sekolah. Setelah menunggu beberapa ketika Ahmad pulang dari kebun dan masih memakai kasut kelopak jantung yang diberikan oleh Cikgu Harun. Kepatuhan muridnya ini dan ketidakmampuannya untuk membeli sepasang kasut menyebabkan Cikgu Harun tidak dapat menahan kesedihan. Beliau kemudiannya terus ke pekan untuk membelikan pakaian sekolah dan kasut untuk Ahmad. Segala kenangan indah yang dipaparkan antara Cikgu Harun dan Ahmad sudah pun berlalu tiga dekad lamanya. Kini, Cikgu Harun sudah pun bersara dan setiap tahun sempena Hari Guru, beliau akan dihadiahi Ahmad dengan sepasang kasut baharu dan berjenama bagi mengenang jasa Cikgu Harun yang mendidiknya. Ahmad kini sudah menjawat jawatan pengurus besar di salah sebuah syarikat pengeluaran kasut terkemuka di bandar. Peristiwa memakai kasut kelopak jantung telah menyedarkan Ahmad betapa pentingnya kasut kepada manusia.

 NILAI

Ketegasan
Nilai ini dapat dilihat melalui sikap tegas Cikgu Harun yang memarahi Ahmad tiap-tiap kali dia tidak memakai kasut dan tidak juga membawa pakaian sukan. Hal ini menunjukkan bahawa Cikgu Harun seorang guru yang tegas dan bertanggungjawab kerana dia memastikan semua anak muridnya memakai pakaian yang sesuai untuk menjalankan aktiviti senaman di padang sekolah.

Prihatin
Keprihatin guru dalam cerpen ini ditonjolkan melalui watak Cikgu Harun. Cikgu Harun pada awalnya tidak mengetahui langsung mengenai permasalahan yang dihadapi oleh pelajarnya, Ahmad sehinggalah beliau meninjau keadaan Ahmad di rumahnya setelah hamper seminggu tidak menghadirkan diri ke sekolah. Setelah mendapat tahu Ahmad tidak mampu membeli kasut dan pakaian sekolah, Cikgu Harun terus bergegas ke pecan untuk membelinya khusus bagi membantu Ahmad.

Keikhlasan
Nilai keikhlasan terselah dalam diri Ahmad. Walaupun Ahmad sudah dewasa dan berjawatan tinggi, namun dia tetap juga mengingati jasa Cikgu Harun dengan menghadiahinya sepasang kasut pada setiap kali menyambut Hari Guru.

Berdikari
Nilai berdikari dapat dilihat daripada watak Ahmad yang melakukan pekerjaan sambilan meskipun dia pada ketika itu masih lagi bergelar pelajar. Ahmad terpaksa bekerja memetik cili di kebun sayur kerana hendak membantu keluarganya yang serba kekurangan.

Pemaaf
Ahmad menerima pemberian Cikgu Harun dan dia kembali ke sekolah tanpa menyimpan sebarang dendam terhadap tindakan Cikgu Harun sebelum ini.

Tabah
Ahmad dan ibunya tabah menghadapi kemiskinan hidup dan dia sanggup mengambil keputusan untuk berhenti sekolah bekerja sebagai pemetik cili untuk menampung perbelanjaan keluarganya.

Mengenang budi
Ahmad mengirimkan sepasang kasut kepada Cikgu Harun kerana hendak membalas budi baik Cikgu Harun terhadapnya 30 tahun yang lalu.

Baik Hati
Mengenangkan kesusahan Ahmad dan kelurganya menghadapi liku-liku hidup, Cikgu Harun membeli sepasang baju seragam dan kasut sekolah untuk Ahmad supaya dia dapat belajar dengan lebih selesa.

Semangat bermasyarakat
Cikgu Harun membantu Ahmad kerana beliau mahu Ahmad berjaya dalam pelajaran dan keluar daripada belenggu kemiskinan.

Insaf
Cikgu Harun sedar bahawa dendanya agak keterlaluan dan dia tersentuh dengan keputusan Ahmad yang mahu berhenti sekolah kerana tidak mampu membeli kasut sekolah.


PENGAJARAN

  • Kita hendaklah berusaha dengan gigih supaya dapat mencapai kejayaan dalam hidup.
  • Kita hendaklah bersikap baik hati supaya dapat meringankan kesusahan orang lain.
  • Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang lain supaya hidup kita lebih gembira.
  • Kita hendaklah membalas budi baik yang telah kita terima supaya hubungan silaturrahim berpanjangan.
  • Guru-guru hendaklah berusaha mendidik anak-anak murid kerana mereka merupakan pewaris negara yang berharga.

















Tukang Lama
HASAN ALI
(CERPEN TINGKATAN 1)

SINOPSIS

Pak Talib merupakan seorang tukang rumah. Walau bagaimanapun pendapatannya semakin berkurang sejak kepulangan Manas, seorang tukang muda lepasan Sekolah Seni Bangunan. Mak Lamah, iaitu isteri Pak Talib sering merendah-rendahkan keupayaan suaminya yang pandai menukang rumah orang, sedangkan rumah mereka seperti reban ayam. Upah yang diperolehi Pak Talib daripada kerja-kerja pertukangan sangat sedikit sehingga sukar baginya hendak menampung perbelanjaan keluarga. Orang kampung hanya memberikan kerja yang remeh seperti membuat reban ayam dan membuat pintu pagar kepada Pak Talib. Tambahan pula, orang sekarang tidak lagi menyukai bentuk-bentuk rumah berkelepak dua yang dibuat olehnya. Oleh sebab itulah, Manas mendapat kerja-kerja pertukangan yang lebih besar dan moden memandangkan dia seorang yang muda dan dapat menyiapkan kerja-kerja tersebut dengan lebih cepat. Namun demikian, Pak Talib tidaklah memusuhi kelebihan Manas. Cuma leteran isterinya, Mak Lamah yang semakin panjang menyalahkan Pak Talib atas kesempitan hidup mereka. Adakalanya, Pak Talib terpaksa berhutang demi kelangsungan hidup mereka. Pernah juga Pak Talib menjual barang-barang yang ada untuk membayar hutang.

          Di rumah Encik Mamat, Pak Talib disuruh membuat reban ayam. Dia mengambil masa selama empat hari untuk menyiapkan reban ayam itu. Dia diberi upah sebanyak RM10 sedangkan dia bekerja selama 4 hari untuk menyiapkannya. Jumlah tersebut menyebabkan dia terasa terhina terhadap kerjaya yang dipilihnya. Dia pulang dalam keadaan kecewa dan bimbang akan dimarahi oleh isterinya. Pak Talib dapat membayangkan sumpahan yang bakal diterima daripada isterinya lantaran tidak dapat membeli barang-barang yang diperlukannya disebabkan upah yang diperoleh hasil daripada pekerjaannya sangat sedikit. Sebaik-baik sampai di rumah. Pak Talib disambut dengan suara merdu isterinya, Sesuatu perkara yang seolah-olah tidak dapat dipercayainya. Setelah selesai makan malam dan merebahkan badan, barulah Mak Lamah memberitahu Pak Talib bahawa Timah, anak gadis mereka telah dirisik oleh Manas. Hati Pak Talib berbunga keriangan.

NILAI

Berdikari
Pak Talib menyara keluarganya melalui hasil daripada kerjanya sebagai tukang rumah. Walaupun kadang-kala upah yang diterima oleh Pak Talib tidak setimpal dengan penat lelah dia bertukang, tetapi dia bersyukur kerana masih dikurniakan kudrat untuk membantu keluarganya.

Tanggungjawab
Pak Talib memegang dua peranan dalam cerpen ini, iaitu sebagai seorang suami dan seorang ayah. Setiap hari, Pak Talib perlu berhadapan dengan karenah isterinya Mak Lamah yang kuat berleter. Hal ini disebabkan oleh upah diterima Pak Talib yang terlalu sedikit.

Kasih sayang
Pak Talib dan Mak Lamah sangat gembira apabila anak mereka telah dirisik oleh keluarga Manas.

Kerajinan
Pak Talib tetap rajin bekerja mencari rezeki walaupun pendapatannya semakin berkurangan. Dia juga tidak cerewet dalam memilih pekerjaan, asalkan ada kerja yang dapat dibuat untuk menyara keluarga.

Kesabaran
Pak Talib begitu sabar mendengar leteran isterinya, Mak Lamah terutamanya apabila Mak Lamah mempertikaikan pendapatannya yang semakin berkurang kerana kurang medapat upah membina rumah.


PENGAJARAN

  • Kita hendaklah bertanggungjawab menyara keluarga.
  • Kita perlulah bersabar melayani karenah manusia lebih-lebih lagi insan yang rapat dengan kita.
  • Kita perlulah yakin akan kebolehan diri sendiri.
  • Kita perlulah berusaha unruk mencari rezeki yang halal.
  • Kita perlulah bersyukur dengan apa-apa yang ada.











Trauma Embah
HARYATI ABU NASIR
(CERPEN TINGKATAN 1)

SINOPSIS

Ibu sudah berusia tetapi dia tampak sihat, cergas dan awet muda. Ibu menjalankan perniagaan sendiri, iaitu menjual peralatan rumah dari kampung ke kampung. Walaupun tahap pendidikan ibu hanya setakat darjah enam, namun ibu bijak mengurus wang dan perniagaannya. Kini, ibu mengambil alih tugas mak cik menjaga Embah. Sebenarnya, mak cik telah lama menjaga Embah sejak datuk meninggal dunia lapan belas tahun yang lalu lagi. Tambahan pula, mak cik baru sahaja kematian suami secara mengejut. Dia tidak mampu menjaga Embah sendirian kerana dia ada empat orang anak lagi yang perlu disara.

          Ibu menjaga Embah dengan penuh kasih sayang. Ibu cekal menjaga Embah meskipun Embah sudah uzur, nyanyuk, dan tidak dapat bergerak. Datuk amat garang hingga Embah dan anak-anaknya cukup takut kepada datuknya. Namun, Embah gigih membantu datuk mencari rezeki dan menjaga empat orang anak tirinya dengan penuh kasih sayang. Embah menjaga mereka seumpama anak kandung sendiri. Rafiah, ibu saudara penulis dibaling dengan parang pendek oleh datuk apabila datuk mendapat tahu bahawa dia mengerintingkan rambutnya. Parang itu mengenai hujung tumit kaki kirinya.
        
          Suatu hari, Embah meracau-racau dengan suara yang tersekat-sekat. Ibu penulis sedar bahawa Embah sedang berhadapan dengan trauma. Daripada kakak tirinya, barulah ibu penulis tahu bahawa Embah pernah kehilangan dua orang anak lelakinya dalam tempoh seminggu. Embah kian tertekan kerana datuk melarang Embah meratapi kematian mereka. Embah semakin cengkung. Tubuh Embah tinggal tulang dan kulit. Ibu cekal menjaga Embah dengan penuh kasih sayang meskipun ibu terpaksa melupakan perniagaannya. Mujurlah abah sangat memahami dan banyak memberikan sokongan moral kepada ibu. Kecekalan ibu menjaga Embah menimbulkan keinsafan dan kematangan kepada penulis. Oleh yang demikian, penulis bertekad untuk menjadi insan sebaik ibunya.


NILAI

Bertanggungjawab
Ibu dan mak cik menjaga embah setelah datuk meninggal dunia.

Pengorbanan
Ibu sanggup berhenti berniaga demi menjaga embah.

Taat
Embah sangat taat dan takut akan datuk.


PENGAJARAN

  • Kita hendaklah mengamalkan kasih sayang sesama anggota keluarga.
  • Kita hendaklah menghargai pengorbanan ibu bapa.
  • Kita hendaklah bertanggungjawab untuk menjaga ibu bapa yang sudah tua.
  • Kita seharusnya mengutamakan pendidikan supaya terjamin masa depan.
  • Kita juga perlu menjadikan pengalaman sebagai panduan hidup.






SOALAN

CERPEN TUKANG LAMA


1.       Yang berikut ialah ciri-ciri tukang baharu pada pandangan tukang lama, kecuali

A.      Tukang baharu melakukan kerja secara tradisional.
B.      Tukang baharu mempunyai peralatan pertukangan yang banyak.
C.      Tukang baharu membuat kerja dengan konsep pasang siap bagi mempercepatkan kerja.
D.      Tukang baharu menyediakan peralatan rumah terlebih dahulu sebelum memulakan kerja.

“Aku tukang lama, yang patut mengisi muzium saja.”
2.       Mengapakah Pak Talib menggambarkan dirinya seperti dalam dialog di atas?
A.      Pak Talib membina rumah mengikut bentuk yang diminatinya.
B.      Bentuk rumah yang dibina oleh Pak Talib telah ketinggalan zaman.
C.      Rumah-rumah yang dibina oleh Pak Talib sesuai dipamerkan di muzium sahaja.
D.      Peralatan pertukangan yang dimiliki oleh Pak Talib merupakan peralatan lama.


3.       Nilai yang terdapat dalam cerpen ‘Tukang Lama’ ialah
A.      Bersyukur.
B.      Hemah tinggi.
C.      Kasih sayang.
D.      Dedikasi.

“Bukan senang, Mah, untuk mengubah fesyen yang baru. Awak pun tau aku jadi tukang dahulu bukanlah belajar di sekolah, hanya ikut tukang tua.”
4.       Apakah mesej yang terdapat dalam petikan di atas?
A.      Ilmu mestilah dipelajari mengikut perkembangan semasa.
B.      Keperluan manusia berubah dari semasa ke semasa.
C.      Sesuatu perubahan mengambil masa yang panjang.
D.      Orang muda perlu mentaati kata-kata orang tua.

5.       Apakah kesudahan cerpen ‘Tukang Lama’?
A.      Manas merisik Timah untuk menjadi isterinya.
B.      Mak Limah menjodohkan anak gadisnya, Timah dengan Manas.
C.      Pak Talib tidak dileteri oleh Mak Limah lagi apabila balik ke rumah.
D.      Pak Talib kecewa kerana menerima upah sebanyak sepuluh ringgit daripada Encik Mamat.





SOALAN
KASUT KELOPAK JANTUNG



Berdasarkan cerpen ‘Kasut Kelopak Jantung’, jawab soalan-soalan berikut.

1.       Siapakah nama murid dalam cerpen itu?
_____________________________________________________________________ .
2.       Mengapakah murid tersebut sering dimarahi oleh gurunya?
_____________________________________________________________________ .
3.       Mengapakah murid tersebut berkaki ayam ke sekolah?
_____________________________________________________________________ .
4.       Apakah tindakan yang diambil oleh gurunya terhadap kelakuan murid tersebut yang berkaki ayam ke sekolah?
_____________________________________________________________________ .
5.       Bagaimanakah perasaan murid tersebut apabila didenda oleh gurunya?
_____________________________________________________________________ .
6.       Apakah tindakan yang diambil oleh murid tersebut setelah didenda oleh gurunya?
_____________________________________________________________________ .
7. Apakah reaksi guru apabila murid tersebut bertindak demikian?
_______________________________________________________________________________ .