SELAMAT DATANG KE BLOG KESUSASTERAAN MELAYU DALAM PEMBINAAN MODAL INSAN,KUMPULAN MATAHARI
HALAMAN ILMIAH


1.0      PENGENALAN

1.1      Definisi Kesusasteraan

Kesusasteraan Melayu dalam konteks pendidikan ialah karya asal yang tertulis dalam bahasa Melayu berunsurkan keindahan dan kehalusan, sama ada dalam bentuk novel, cerpen, drama, sajak, prosa tradisional, atau puisi tradisional bagi mengimbangi perkembangan intelek, rohani, emosi, dan jasmani, di samping memaparkan nilai kemanusiaan serta citra masyarakat. Kurikulum Kesusasteraan Melayu Sekolah Menengah digubal dengan memberikan fokus kepada Hasil Pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid. Hasil pembelajaran ini berteraskan kepada aspek sastera melalui teks yang dikaji serta disepadukan dengan elemen perisian kurikulum. Apresiasi karya sastera dilaksanakan melalui kajian teks berdasarkan aspek sastera, iaitu tema dan persoalan, watak dan perwatakan, plot, latar, gaya bahasa, bentuk, nada, sudut pandangan, nilai kemanusiaan, dan pengajaran. Kajian teks ini meliputi bidang prosa dan puisi, iaitu terbahagi kepada prosa moden dan prosa tradisional. Prosa moden pula terdiri daripada genre novel, cerpen, dan drama. Puisi tradisional pula meliputi pantun, syair, gurindam, dan seloka berbanding puisi moden yang hanya ada sajak.

            Terdapat pelbagai definisi dalam usaha memberi makna kepada kata ‘kesusasteraan’. Perkataan ‘sastera’ dikatakan berasal daripada bahasa Sanskrit castra yang bermaksud kitab suci. Kesusasteraan pula membawa pengertian sebagai segala penghasilan sastera yang dinikmati atau disampaikan, baik melalui tulisan dan pembacaan, mahupun melalui lisan dan pendengaran (Harun Mat Piah et. Al, 2006). Sastera juga merangkumi semua aspek yang menggunakan bahasa yang bersifat kreatif (Ismail Hussein, 1998). Hal ini turut ditegaskan oleh Abu Bakar Hamid (1997) yang memberi pengertian sastera sebagai satu seni yang bercorak intelektual dan gabungan kepuasan intelek dan kepuasan estetik. Sabaruddin Ahmad (1963) merujuk kesusasteraan sebagai manifestasi daripada gerak jiwa manusia yang wujud dalam pernyataan bahasa. Pada hakikatnya, kesusasteraan atau seni bahasa itu ialah bingkisan yang dipersembahkan oleh sasterawan sebagai hadiah kepada masyarakat.

            Seterusnya, Hashim Awang menyimpulkan erti ‘kesusasteraan’ sebagai ciptaan seni yang disampaikan melalui bahasa. Namun demikian, bagi mengelakkan kekusutan, maksud perkataan itu diberikan etimologi, yakni kajian asal-usul bahasa. Kesusasteraan berasal daripada cantuman kata ‘su’ dan ‘sastra’ dalam bahasa Sanskrit. Kemudian diberi apitan ‘ke-…-an’ untuk membentuk kata nama. Makna-maknanya adalah seperti berikut:

i.                    Su – Baik, indah, cantik, seni, dan berfaedah.
ii.                  Sastra – Karya(lisan/bertulis) atau buku.
iii.                Susastra – Karya yang indah dan berguna.
iv.                Kesusasteraan – Semua bentuk karya bernilai seni dan berguna.

Berdasarkan huraian-huraian di atas, dapatlah disimpulkan bahawa kesusasteraan merupakan kesemua hasil seni yang disampaikan melalui bahasa dan ditujukan kepada khalayak, iaitu terdiri daripada pembaca bagi karya yang bertulis atau penonton drama. Oleh sebab itu, istilah Kesusasteraan Melayu merujuk kepada karya-karya yang ditulis dalam Bahasa Melayu. Kesusasteraan Melayu dalam konteks pendidikan ialah karya asal yang tertulis dalam Bahasa Melayu berunsurkan keindahan dan kehalusan sama ada berbentuk cerpen, drama, sajak, prosa tradisional atau puisi tradisional bagi mengimbangi intelek, rohani, emosi, dan jasmani, di samping memaparkan nilai kemanusiaan dan citra masyarakat.

            Kesusasteraan Melayu mempunyai seni bahasa yang indah dan tersusun, di samping memberi kesan penghayatan kepada pembaca. Selain daripada itu, sastera turut mengandungi unsur tersurat dan tersirat. Sastera tidak terhasil dengan kekosongan (Arba’ie, 2008). Sebaliknya ia terhasil atas dorongan tertentu dengan menggunakan sumber-sumber yang terdapat di persekitaran. Penafsiran pembaca yang berencam mengundang pembaca memikirkan mesej yang ingin disampaikan penulis melalui karya tersebut. Namun begitu, tidak semua lambang yang tersurat itu memberi erti apa yang tersirat kerana wujud makna-makna simbolik di sebalik kata-kata yang diungkapkan. Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa kesusasteraan dapat dirujuk sebagai hasil karya yang mempunyai mesej dan pemikiran tertentu. Setiap karya mempunyai mesej dan fungsi untuk mendidik dan membina keperibadian ahli-ahli masyarakatnya. Setiap bahagian daripada unsur dan fungsi di dalamnya mempunyai makna dalam teks karya selain berfungsi dalam kehidupan masyarakat.

1.2      Definisi Modal Insan

Menurut Kamus Dewan, ‘modal’ bermaksud sesuatu yang digunakan untuk mendapatkan sesuatu yang lain. Pengertian modal yang lain ialah wang atau harta benda yang digunakan sebagai dasar atau asas berniaga atau asas untuk menghasilkan sesuatu yang menambah kekayaan. Sementara itu, ‘insan’ pula merujuk kepada makhluk yang diciptakan oleh Tuhan atau didefinisikan sebagai manusia. Gabungan perkataan modal dan insan ini membentuk perkataan ’modal insan’, merupakan sesuatu yang digunakan sebagai asas untuk pengembangan atau mencapai sesuatu yang dihajati oleh manusia.  Modal insan bukan sekadar mempunyai ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang, tetapi ia mencakupi aspek peribadi serta ketinggian akhlak yang perlu ada pada seseorang itu. Selain itu, modal insan juga dikatakan sebagai individu yang mempunyai jati diri yang kukuh, berperibadi mulia, berpengetahuan, serta berkemahiran tinggi, di samping berkemampuan berfikir secara kreatif dan kritis.

Menurut Kamus Za’ba pula, modal didefinisikan  kelebihan yang dimiliki (kecantikan, kepintaran, kekayaan dan lain-lain) yang digunakan untuk mendapatkan sesuatu yang dihajati manakala insan pula didefinisikan sebagai manusia. Menurut Khairul Rizal Ramli (2006) modal manusia adalah terjemahan secara mudah yang diberikan kepada istilah human capital. Istilah modal insan (human capital) banyak dibincangkan oleh sarjana-sarjana pengurusan antaranya ialah Arthur Cencil Piguo, Jacob Mincer dan Gary Becker di mana idea dan konsep mereka menyamai idea Karl Marx (1818-1883) yang mengambil konsep “kuasa pekerja” atau  labour power. Bagi definisi Barat, secara umumnya modal insan didefinisikan sebagai satu cara untuk mengenal dan mengkategorikan kemahiran dan kebolehan orang yang diguna dalam pengambilan kerja yang mampu memberi sumbangan kepada negara.

Terdapat pelbagai definisi yang ditulis oleh para cendekiawan dalam menerangkan maksud modal insan. Menurut satu petikan di dalam buku Rasmi Tahunan Malaysia 2006 oleh Jabatan Penerangan Malaysia, modal insan merupakan individu yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya saing. Modal insan juga merujuk kepada insan iaitu ciptaan Allah S.W.T yang mempunyai merupakan gabungan empat unsur iaitu roh, jasad, akal dan emosi. Keempat-empat unsur ini perlu dijaga, dibentuk dan dikekalkan untuk melahirkan modal insan yang sempurna (Aidit, 2008). Pembangunan modal insan juga merupakan suatu proses bertujuan untuk melahirkan jiwa yang bertakwa. Hal ini demikian kerana, ketiadaan jiwa yang bertakwa akan mengakibatkan fungsi akal dan fizikal menjadi lumpuh (Ismahali, 2008). Di samping itu, pembangunan modal insan juga adalah pembangunan yang penuh dengan keinsanannya. Ia harus dilengkapi dengan pembangunan jiwa, hati dan nurani bagi melahirkan insan yang ada sifat keinsanannya (Fauziah, 2008). Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa modal insan merujuk kepada individu atau manusia yang boleh dibentuk dan dibangunkan untuk manfaat diri, masyarakat dan negara.

            Sementara itu, berdasarkan perspektif Islam pula, banyak ayat al-Quran yang membicarakan insan yang baik di sisi Allah. Dua ayat yang diambil sebagai contoh, pertama ayat 13 Surah al-Hujarat yang bermaksud:

“Hai manusia, sesuangguhnya kami menjadikan kamu dari laki-laki dan perempuan dan kami jadikan kamu bangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi dalam pengetahuannya.”
Ayat kedua dari Surah Ali-Imran ayat 112 yang bermaksud:

“Mereka itu ditimpa kehinaan di mana mereka berada, kecuali dengan tali(agama) dari Allah dan tali(perdamaian) dari manusia.”
Kedua-dua ayat ini menyatakan bahawa manusia yang baik itu terbahagi kepada dua, iaitu:

i. Insan yang bertakwa, iaitu insan yang patuh ajaran dan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.
ii. Insan yang mempunyai hubungan baik sesama manusia tanpa mengira agama, keturunan, dan warna kulit. Dua ayat tersebut boleh dijadikan landasan ciri-ciri insan yang boleh dijadikan contoh modal insan sempurna.

Zulkiflee Haron et. Al (2006) memberikan lima ciri insan yang sempurna untuk diteladani daripada para Rasul, iaitu:

1. Berfungsi sebagai abid dan khalifah Allah SWT.
2. Manusia perlu menjaga kemuliaan dan menjadi contoh untuk manusia lain.
3. Menggunakan keupayaan sebagai cara dalam proses menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran.
4. Mengambil pedoman daripada perlanggaran ajaran Rasul serta melakukan kerosakan sebagai sebab untuk mendapat balasan Allah SWT.
5. Pembangunan insan memiliki ciri-ciri muttaqin, syakirin, mukminin dan ikhlas.

Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa perspektif Islam menekankan pembangunan modal insan, ilmu agama dan cara hidup Muslim itu perlu dititikberatkan. Walaupun seseorang itu mempunyai ilmu duniawi yang unggul, namun pegangan agama perlu kuat supaya semuanya akan menjadi tenaga kerja yang baik dan diterima oleh Islam. Pembinaan insan yang tepat dan betul akan membantu sesebuah negara melahirkan masyarakat yang dapat menentukan kejayaan masa depan negara tersebut. Sehubungan itu, sastera dikatakan dapat memupuk modal insan melalui karya-karyanya yang turut diselitkan nilai-nilai murni dalam kemasyarakatan. Oleh itu, dalam tugasan kumpulan kali ini, kami sepakat memilih dua cerpen daripada antologi setiap tingkatan seperti Antologi Kasut Kelopak Jantung, Antologi Gema Sepi Gadis Genius, Antologi Harga Sebuah Lukisan, Antologi Harga Remaja, dan Antologi Dirgahayu Bahasaku. Walau bagaimanapun, tugasan kami ini dikhususkan kepada pelajar-pelajar sekolah menengah untuk dijadikan sebagai rujukan sampingan.

2.0      ANALISIS

2.1      Kepentingan Modal Insan Dalam Pendidikan

Menurut Abu Bakar dan Ikhsan (2003) pendidikan memainkan peranan utama dalam memperkembang potensi individu. Setiap potensi individu boleh berkembang ke tahap cemerlang jika diberi peluang secukupnya. Pendidikan mampu melahirkan individu berilmu, mulia, berbudi pekerti yang tinggi, sopan, bertangggungjawab, berketerampilan, dan sebagainya secara umumnya bersifat positif. Pertumbuhan dan perkembangan yang berlaku hasil daripada proses pendidikan melibatkan intelek, rohani, emosi, dan jasmani.

            Kepentingan pendidikan dalam pembangunan modal insan turut juga diulas oleh Prof. Madya Dr. Hailani Muji Tahir (2008). Menurut beliau, pembangunan modal insan dapat dicapai melalui aspek pendidikan dan tarbiyyah adalah pendidikan tidak formal (informal) namun sifatnya berkesinambungan. Pendidikan secara formal adalah berbentuk pengajaran di sekolah sama ada yang ditawarkan oleh pihak kerajaan atau swasta. Misalnya, pendidikan awal di Tadika Asuhan Kanak-kanak (TASKA), Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK), Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dan institusi-institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Swasta (IPTS). Selain itu, latihan juga tergolong dalam kategori pendidikan, misalnya agensi-agensi seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA). Konsep latihan amat popular dalam program-program pembangunan modal insan dan organisasi. Menurut Mondy (2008), latihan adalah jantung kepada usaha organisasi. Manakal, menurut Aziz (2004), latihan adalah satu usaha berterusan untuk meningkatkan kemahiran pekerja dan menumpukan perhatian kepada aspek-aspek yang berkaitan dengan persekitaran kerja untuk faedah bersama, pekerja dan organisasi. Gabungan antara pendidikan formal dan tidak formal ini akan mampu melahirkan modal insan yang bukan sahaja cemerlang daripada segi ilmu dan pengetahuan tetapi juga mempunyai sikap dan sahsiah yang mulia. 

            Berdasarkan pendapat tokoh-tokoh ilmuan tersebut, dapat disimpulkan bahawa pentingnya aspek pendidikan untuk membangunkan seorang manusia. Benarlah satu hadis Rasulullah s.a.w yang menekankan tentang kepentingan pendidikan untuk membangunkan modal insan.

“sesiapa yang indin mencapai dunia, maka hendaklah mempunyai ilmu dan sesiapa yang ingin mencapai akhirat maka hendaklah juga mempunyai ilmu dan sesiapa yang menghendaki kedua-duanya sekali juga perlulah mempunyai ilmu.”

Menurut Sabri (2008), program pendidikan akan memberikan penekanan tentang peningkatan ilmu dan kemahiran, perubahan sikap dan sahsiah serta pelaksanaan amalan secara efektif dan berterusan. Dengan adanya ilmu akan lahirlah sikap positif, emosi yang stabil dan seterusnya terbentuklah amalan istiqamah yang efektif dalam diri individu.

2.2      Peranan Sastera Dalam Pembinaan Modal Insan

Mata pelajaran kesusasteraan Melayu telah diperkenalkan sejak tahun 1957. Matlamatnya adalah untuk membolahkan pelajar atau rakyat Malaysia khususnya menjiwai unsur dan nilai murni dari segi kerohanian, kemanusiaan, kemasyarakatan, kebudayaan, kewarganegaraan, menanam perasaan bangga dan cinta akan tanah air dalam satu wawasan budaya kebangsaan yang dihasratkan tercapai. Dengan adanya pendidikan  Kesusasteraan Melayu dapat mencerminkan masyarakat yang berminda kreatif, mampu mengkaji keindahan karya sastera dan membina modal insan yang cemerlang.

            Peranan sastera terutamanya sastera Melayu dapat membina insaniah dalam kehidupan manusia. Hal ini amat bertepatan dengan konsep membina ‘modal insan’ yang diharap-harapkan oleh pemimpin negara. Kita tidak mahu melahirkan satu bangsa seperti robot yang tidak mempunyai nilai-nilai kemanusiaan ketika bertindak. Apa yang dapat dilihat sekarang, ramai bijak pandai dalam bidang sains dan teknologi tetapi sayang mereka gagal dalam usaha melahirkan pemimpin yang bermoral, berjati diri dan mempunyai nilai kemanusiaan. Akibat daripada itu, amalan rasuah, keruntuhan moral,  sehingga membawa kepada kemusnahan alam dan menyusahkan masyarakat. Justeru mengembalikan nilai sejagat yang bersifat kemanusiaan sebenarnya terkandung dalam sastera. Di peringkat sekolah Kesusasteraan Melayu memainkan peranan sebagai satu cabang ilmu dan senjata yang dapat meresapi dan berkembang dalam pelbagai disiplin ilmu sejajar dengan konsep Bahasa merentas kurikulum. Sementara itu di peringkat pengajian tinggi pelajar didedahkan  dengan teknik penulisan ilmiah, rencana dan penulisan kreatif dan pelajar juga diberikan pengetahuan tentang dunia penerbitan dan penyiaran selaras dengan matlamat pembudayaan Bahasa Melayu melalui sistem pendidikan.

2.3      Ciri-ciri Individu yang Cemerlang / Modal Insan

Negara perlu memiliki ramai individu yang cemerlang untuk mencapai negara maju dan Wawasan 2020. Individu yang cemerlang mampu memajukan diri, keluarga dan negara dengan bijaksana. Menurut Hassan Ahmad dalam Azhar Hj. Wahid (2012), menyatakan bahawa untuk melahirkan pelajar bestari, bukan komputer, bukan mesin, bahkan bukan buku teks yang selalunya tidak menggalakan pemikiran dan kreativiti juga tidak perlu, Guru bestari bererti guru yang mencintai ilmu, guru yang mempunyai tabiat suka membaca, guru yang kreatif dan mampu mengasuh pelajar supaya mencintai ilmu dan suka membaca.

Menurut Chua Hian Chong (2012), dalam antara ciri individu yang cemerlang ialah memiliki sahsiah yang terpuji. Individu yang memiliki sahsiah terpuji boleh mengelakkan diri daripada terlibat dengan  gejala negatif yang boleh merugikan diri, keluarga dan negara. Rakyat yang bersahsiah tinggi pula dapat membezakan sesuatu perkara yang baik dengan yang buruk atau bertindak dengan bijaksana. Selain itu, seorang individu yang cemerlang juga harus memiliki pencapaian akademik yang cemerlang. Pencapaian akademik yang cemerlang akan menjamin masa depan yang cerah kerana dapat menjawat jawatan yang tinggi dan mendapat pekerjaan yang baik. Seseorang individu juga mampu bertindak dengan bijak dan menyelesaikan masalah dengan tenang jika memiliki ilmu yang banyak.

Selanjutnya, seseorang individu yang cemerlang perlu memiliki bakat kepimpinan yang tinggi. Individu yang cemerlang bukan sahaja dapat memajukan diri dan keluarga tetapi juga membantu anggota masyarakat dan negara. Misalnya seorang pengetua yang berbakat dapat memajukan sekolahnya dengan cemerlang. Seorang majikan yang berbakat pula dapat membimbing pekerjanya memajukan perniagaannya. Di samping itu, individu yang cemerlang patut mempunyai kecergasan fizikal iaitu tubuh badan yang sihat dan kuat. Individu yang memiliki badan yang cergas dapat bertindak dengan pantas dan berfikir dengan cepat dan tenang kerana badan yang cergas menjadikan otak kita cerdas.

Akhir sekali, individu yang cemerlang juga sepatutnya mempunyai pegangan agama yang mantap. Setiap agama mengajar pengikutnya melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan. Agama juga akan membentuk sahsiah yang terpuji dalam kalangan manusia. Jelaslah, individu yang cemerlang perlulah memiliki pelbagai ciri positif yang boleh dicontohi dan diikuti oleh orang lain bagi membentuk ciri-ciri modal insan seperti yang dikehendaki. Individu yang cemerlang akan dihormati dalam masyarakat kerana mereka dapat memberi pelbagai sumbangan kepada masyarakat dan negara.

2.4      Cara-cara yang berkesan untuk melahirkan insan yang cemerlang

Menurut Cikgu Tan (2010) pada alaf digital yang mendepani ombak globalisasi ini, negara kita telah pesat membangun dan bangunan yang mencakar langit telah didirikan bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Namun demikian, pembangunan kerohanian tidak mengalami transformasi yang ketara secara anjakan paradigma. Untuk merealisasikan wawasan 2020, Misi Nasional atau Satu Malaysia, kerajaan perlu menjanakan pembangunan kerohanian untuk melahirkan modal insan yang cemerlang, terutamanya golongan remaja kerana mereka merupakan tonggak negara yang bakal menerajui cerucuk kepimpinan di negara kita. Dalam konteks ini, modal insan yang cemerlang memerlukan ciri-ciri yang unik, iaitu berintelek, berakhlak mulia, kreatif dan kritis, berbadan sihat serta memiliki kepimpinan. William J. Siegel berkata, “Manusia tidak meracang untuk gagal tetapi mereka gagal merancang.” Oleh itu, semua pihak yang terlibat perlu merancangkan tindakan-tindakan yang efektif untuk melahirkan insan yang cemerlang dalam kalangan rakyat Malaysia.

Menurut Cikgu Tan (2010) lagi, untuk mencambahkan insan yang cemerlang, ibu bapa memainkan peranan yang prioriti. Menurut Hadis, anak dibaratkan kain putih yang akan dicorakkan oleh ibu bapanya. Lantaran itu, ibu bapa yang bertanggungjawab dan memiliki ilmu keibubapaan berupaya mencanai insan yang gemilang. Terlebih dahulu, ibu bapa perlu menitikberatkan pencapaian akademik anak mereka. Selain menemani anak mereka mengulang kaji dan membuat latihan, ibu bapa juga perlu menjadi role model atau suri teladan kepada anak mereka dalam amalan membaca kerana ke mana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi. Amalan membaca perlu dipupuk sejak kecil lagi, persis peribahasa “melentur buluh biarlah dari rebung”. Banyak membaca luasnya ilmunya. Ibu bapa tidak patut lokek atau kedekut untuk memberikan pujian kepada anak atas sesuatu kejayaan. Hal ini dapat memberikan dorongan kepada mereka untuk mendaki lereng yang penuh dengan onak dan duri hingga mencapai kejayaan yang cemerlang. Hal ini selaras dengan kata-kata El Leseur, “Tanpa semangat tidak ada pekerjaan besar yang dapat dilakukan.” Tegasnya ibu bapa perlu berusaha membimbing anak mereka ke arah kecemerlangan akademik.

Bagaimanapun, kecemerlangan akademik atau intelek tidak akan membawa sebarang makna jika tidak dilengkapi dengan sahsiah yang mulia. Ternyata, banyak golongan yang terdidik turut melibatkan diri dalam pelbagai jenayah kolar putih atau gejala sosial terutamanya pengagihan dadah dan kegiatan maksiat bagai melukut di tepi gantang. Sehubungan dengan itu, ibu bapa perlu memastikan anak mereka menerima ajaran agama dan nilai-nilai murni di rumah. Ibu bapa perlu membimbing anak mereka menjalankan solat sembahyang dan mengaji kitab-kitab suci. Golongan muda perlu memiliki keimanan yang teguh untuk menjauhi segala godaan dan nafsu. Pemuda dan pemudi yang berbudi bahasa, bertanggungjawab dan berjati diri dapat melahirkan masyarakat sakinat yang diidam-idamkan. Dengan kata lain, ibu bapa hendak membentuk anak remaja yang berakhlak mulia untuk melahirkan masyarakat penyayang menjelang wawasan 2020 (Cikgu Tan, 2010).

Menurut Cikgu Tan (2010), untuk melunaskan hasrat negara, modal insan yang kreatif dan kritis merupakan komponen yang signifikan. Pihak sekolah berperanan penting untuk melahirkan insan yang kreatif dan kritis. Sukatan pelajaran dan kokurikulum sekolah perlu mengalami reformasi dan keluar dari kepompong yang tradisi dan statik. Dalam dunia ICT, pendapatan Google, Facebook dan Microsoft telah mengatasi pendapatan negara kita. Produk yang dijual oleh mereka ialah kreativiti dan ilmu mereka. Hal ini telah membuktikan bahawa ilmu yang dimiliki tidak akan berguna jika tidak dicampuri dengan imaginasi yang berani dan praktikal yang berterusan. Ekoran daripada itu, pihak sekolah perlu menggalakkan pelajar mengemukakan idea mereka. Pertandingan reka cipta robotik, laman web dan fesyen serta lain-lain lagi perlu diadakan . Secara tidak langsung, pihak sekolah dan warga didik tidak boleh lagi bergantung pada buku teks sahaja tetapi perlu bersikap terbuka untuk melatih anak buah mereka untuk mencetuskan idea yang kreatif dan kritis.

Sementelahan, pihak sekolah perlu mengaturkan strategi yang terancang untuk melahirkan pemimpin yang berwibawa . Apakah ciri-ciri seorang pemimpin yang berwibawa? Tidak lain tidak bukan pemimpin yang berketerampilan perlu bersikap disiplin, tanggungjawab, amanah, dapat bekerjasama, berinteraksi dan bermusyawarah dengan orang lain serta berupaya berucap di khalayak ramai. Dalam situasi ini, pihak sekolah perlu menyediakan satu ruang yang kondusif kepada pelajar untuk menonjolkan kepimpinan mereka. Kepimpinan seseorang insan akan berputik setelah dibimbing, diasak, dilatih dan diberi peluang. Oleh hal yang demikian, bidang kesusasteraan merupakan medium yang sangat berkesan dalam memberi pendidikan, pengajaran, dan nilai yang baik dalam membuahkan masyarakat atau golongan belia yang mempunyai modal insan yang berkualiti. Hakikatnya, sekolah merupakan medan yang kondusif untuk membuahkan modal insan yang bercirikan kepimpinan.

3.0      KESIMPULAN

Pembangunan modal insan merupakan satu daripada teras utama pembangunan seperti yang termaktub dalam Misi Nasional. Tumpuan yang lebih besar akan diberikan kepada usaha membangunkan modal insan yang holistik yang dilengkapkan dengan pengetahuan dan kemahiran serta mempunyai nilai moral dan etika yang utuh. Memanfaatkan ilmu dan kemahiran yang ada, disamping menambah nilai dari semasa ke semasa dan ditambah pula denga sikap yang sentiasa positif dalam melaksanakan amanah. Inilah strategi yang terbaik dalam membina minda kelas pertama. Sifat keintegritian individu yang lebih akan memudahkan melaksanakan tugas dengan tangkas, tepat dan menjamin keberhasilan yang berkualiti.

Di sekolah, para guru membangunkan dan menerapkan silibus yang menekankan nilai-nilai seperti patuh kepada peraturan, berkongsi dan bekerjasama dalam konteks yang luas. Khususnya mata pelajaran Sastera. Setiap bahagian terlibat dalam menghasilkan modal insan dengan minda kelas pertama iaitu ia bermula dari ibubapa, pendidikan pra-sekolah, pengajian rendah, pengajian menengah dan pengajian di institusi pengajian tinggi. Pihak kerajaan adalah tunggak bagi memastikan bahawa sistem pendidikan negara dapat memenuhi ciri- ciri dalam melahirkan modal insan dengan minda kelas pertama. Dalam menuju ke arah globalisasi ini, faktor menerapkan nilai-nilai keagamaan, kesasteraan dan kebahasaan juga perlu dimasukkan dalam sistem pendidikan.

Kesimpulannya, pembentukkan modal insan adalah amat penting bagi mewujudkan individu, masyarakat dan negara yang baik, aman dan damai. Kearah ini , golongan pendidik memainkan peranan yang utama bagi melahirkan pelajar yang mempunyai minda kelas pertama dan ia memerlukan sokongan dari semua lapisan masyarakat tidak mengira agama atau bangsa.




BIBLIOGRAFI


Aidit Ghazali. (2008). Modal Insan: Membentuk Asnaf Kelas Satu 1/2008, m/s: 6-7. Shah Alam:
            Lembaga Zakat Selangor.

Abu Bakar Nordin dan Ikhsan Othman (2003). Falsafah Pendidikan dan kurikulum, m/s 30-35.
            Kuala Lumpur: Quantum Books.

Azhar Hj. Wahid dan Zawawi Jahya (2012). Pendidikan Modal Insan. Tanjong Malim: Penerbit
            Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Arba’ie Sujud(2008). Sastera Melayu Suatu Pengantar. Kuala Lumpur: Tinta Press Sdn Bhd.

Chua H.C (2012). Gerbang Sejarah PA Cikgu Chua. Diperoleh pada Mac 30, 2014 daripada

Cikgu Tan (2010). Cara-cara yang berkesan untuk melahirkan insan yang cemerlang. Diperoleh
            Pada 30 Mac 2014 daripada http://twoohiok.wordpress.com/2010/11/20/cara-cara-yang-
            berkesan-untuk-melahirkan-insan-yang-cemerlang/

Fauziah Mahmood (2008).  Terapkan Pembangunan Insan  dikalangan Anak-Anak Asnaf, Asnaf
            1/2008, m/s: 15. Shah Alam: Lembaga Zakat Selangor.

Hailani Muji Tahir (2008). Akidah Asas Pembangunan Modal Insan,  Asnaf 1/2008, m/s: 8-9.
            Shah Alam: Lembaga Zakat Selangor.

Harun Mat Piah et al. (2006). Kesusasteraan Melayu Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
            dan Pustaka.

Ismahdi Hj. Ismail (2008). Pendekatan Agama Perlu Dititikberatkan Dalam Modal Insan, Asnaf
            1/2008, m/s: 15. Shah Alam: Lembaga Zakat Selangor.

Khairul Rizal Ramli (2006). Pengurusan Modal Manusia Aspek Baru Pengurusan Organisasi.
            Pemikir Edisi Januari-Mac. Bil 43. Utusan Publication.

Mohd Sabri Mat Nor (2008). Latiohan: Wadah Asnaf Berdikari, Asnaf 1/2008, m/s: 12-13. Shah
            Alam: Lembaga Zakat Selangor. 

Mondy, R. W (2008). Human Resource Management, 10th edition. New Jersey: Pearson Prentice
            Hall.

Misran Rokimin dan Zubair Idris. Modal Insan Melayu:Iktibar dari Persuratan. Dipetik pada Mac
            26, 2014 daripada http://www.ukm.my/j-melayu/images/jurnal/9/artikel%204.pdf

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (2006-2010), m/s 52-57.